Isnin, 12 Disember 2011

1.0 BAHAGIAN A (i): REFLEKSI

1. Refleksi unit pembelajaran

i. Baca SEMUA unit pelajaran yang terdapat di dalam modul KPF3012: PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA: FALSAFAH DAN DASAR

ii. Tuliskan refleksi anda bagi setiap unit pembelajaran dari unit 1 sehingga unit 10. (Pastikan anda menulis 10 refleksi kesemuanya)

iii. Gunakan borang Refleksi Unit Pelajaran seperti yang dilampirkan (Sila Rujuk LAMPIRAN 1). Anda boleh menambahkan ruangan jika ruangan yang disediakan tidak mencukupi.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

1

PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA KE ARAH PEMBANGUNAN INSAN

DAN NEGARA

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan tentang sejarah perkembangan pendidikan di Malaysia sejak sebelum penjajahan Inggeris lagi. Di mana, pendidikan sentiasa berubah mengikut era pembangunan masa itu.

  1. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Falsafah pendidikan Kebangsaan

Menjadi teras sistem pendidikan kebangsaan.

2.



3.



4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Semua warga guru negara ini wajib mengetahui sejarah perkembangan pendidikan di Malaysia supaya guru-guru tahu arah tuju pengajarannya di sekolah.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

2.

FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK): HURAIAN DAN PENGHAYATAN.

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan maksud, definisi, cabang dan sebagainya mengenai falsafah barat, falsafah islam dan hubungkaitnya dengan falsafah pendidikan kebangsaan di Malaysia. Unit ini juga menekankan kepentingan perpaduan yang cuba diserapkan dalam FPK.

  1. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Suatu pendidikan yang berterusan dan seimbang dari semua sudut.

2.

Falsafah Pendidikan Barat

Mempunyai dua aliran umum iaitu aliran tradisional dan aliran moden

3.

Falsafah Pendidikan Islam

Melibatkan latihan akal dan rohani.

4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Pemahaman sebenar mengenai Falsafah Pendidikan Kebangsaan perlu dikuasai oleh setiap guruu supaya mempunyai landasan yang sebenar dalam pelaksanaan peangajarannya.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

3.

FALSAFAH PENDIDIKAN GURU (FPG) :

PEMIKIRAN DAN AMALAN DALAM PROFESION KEGURUAN

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan mengenai Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dan kaitan atau persamaannya dengan Pendidikan Kebangsaan. Unit ini juga menghuraikan cabaran-cabaran perguruan, keguruan dan cabaran profesion keguruan terhadap keperluan masyarakat.

2. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Standard Guru Malaysia

Piawaian yang menggariskan kompetensi professional yang perlu di capai oleh guru-guru Malaysia.

2.



3.



4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) dan Falsafah Pendidikan Guru(FPG) saling berkaitan. Pembentukan, proses dan matlamat pendidikan ditentukan oleh FPK dan hala tuju pembinaan watak guru pula ditentukan oleh FPG

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

4

DASAR-DASAR DAN HALA TUJU PENDIDIKAN DI MALAYSIA.

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan hala tuju pendidikan di Malaysia yang berkaitan dengan kawalan, kebajikan, inovasi dan solusi. Berbagai dasar diwujudkan dari semasa ke semasa bagi mencapai tujuan dasar ini. Unit ini juga menerangkan perkembangan dasar-dasar pendidikan di Malaysia semenjak pendidikan erah masyarakat Melayu tradisional sehinggalah pendidikan untuk kemajuan pada abad ke 21 iaitu memperkasakan pendidikan.

  1. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Dasar Bahasa Kebangsaan

Sebagai bahasa rasmi Malaysia

2.

Dasar Perpaduan Nasional

Untuk perpaduan

3.

Dasar Pembangunan Insan

Mewujudkan masyarakat yang mapan.

4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Penerangan mengenai dasar pendidikan serta perlaksanaannya dalam unit ini merupakan satu mesej secara tak langsung bahawa seseorang pendidik mesti mengikuti dasar semasa yang di sarankan oleh kerajaan untuk diserapkan dalam pengajaran. Guru-guru adalah pelaksana dan perlu akur dengan dasar yang telah dibuat.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

5.

RANCANGAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA.

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan mengenai Rancangan Malaysia (RM) yang berkaitan dengan perkembangan pendidikan di Malaysia dan Pelan Induk Pembangunan Pendidkan (PIPP) yang bermatlamat untuk menghasilkan pendidikan berkualiti untuk semua. Unit ini juga menerangkan enam strategik yang dikenalpasti oleh KPM bagi mengukuhkan pendidikan negara.

2. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Rancangan Malaysia (RM)


2.

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)

Garis panduan rancangan pembangunan pendidikan yang ingin dicapai dalam tempoh lima tahun.

3.



4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Unit ini memberi penjelasan bahawa pendidikan di Malaysia bersifat dinamis dan sentiasa berkembang. Saya yakin pendidikan di Malaysia mampu bersaing dengan pendidikan diperingkat global.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

6.

KURIKULUM SEBAGAI WAHANA MENTERJEMAH FALSFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK).

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan mengenai Kurikulum dalam pendidikan di Malaysia mengandungi elemen dan komponen seperti kandungan, kaedah dan penilaian. Dimana didalamnya mengandungi matlamat, rancangan, produk dan proses. Unit ini juga menrangkan jenis-jenis kurikulum yang terdapat dalam pendidikan di Malaysia seperti kurikulum formal dan kurikulum tidak formal.

2. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)

Untuk mengisi proses transformasi sistem pelajaran Malaysia setanding dengan piawaian antarabangsa khas untuk sekolah rendah

2.

Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)

Untuk mengisi proses transformasi sistem pelajaran Malaysia setanding dengan piawaian antarabangsa khas untuk sekolah menengah.

3.

Falsafah Pendidikan kebangsaan

Suatu pendidikan yang berterusan dan seimbang dari semua sudut.

4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Melalui pembacaan di unit ini saya dapat mempelajari takrif kurikulum dan perlaksanaan-perlaksanaan kurikulum selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

7.

REKA BENTUK KURIKULUM DI MALAYSIA.

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan tentang perkembangan kurikulum, sistem-sistem pendidikan Malaysia, kelemahan dan kelebihan kurikulum Malaysia. Ia juga menerangkan perbandingan teori-teori pembelajaran dalam kurikulum Malaysia.

2. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)

Untuk mengisi proses transformasi sistem pelajaran Malaysia setanding dengan piawaian antarabangsa khas untuk sekolah rendah

2.

Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)

Untuk mengisi proses transformasi sistem pelajaran Malaysia setanding dengan piawaian antarabangsa khas untuk sekolah menengah.

3.



4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Melalui penerangan dalam unit ini saya saya faham bahawa sebagai pendidika perlu memainkan peranan dalam perkembangan kurikulum dalam tiga perkara iaitu perancang, pelaksana dan penilai.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

8.

PENTERJEMAHAN DAN PENTAFSIRAN KURIKULUM KEBANGSAAN.

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan tentang kurikulum kebangsaan dan kurikulum sekolah dari sudut peranan kurikulum, amalan kurikulum dan objektif pengajaran pembelajaran di bilik darjah. Unit ini juga menerangkan penterjemahan kurikulum sekolah kepada proses pengajaran dan pembelajaran serta hubungkait antara penulisan RPH dengan pembelajaran murid.

2. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Kurikulum kebangsaan

Suatu program pendidikan yang termasuk dalam kurikulum dan kokurikulum yang merangkumi pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seimbang.

2.

Kurikulum Sekolah

Melibatkan segala perancangan pendidikan yang dikendalikan oleh sesebuah sekolah.

3.

Falsafah Pendidikan kebangsaan

Suatu pendidikan yang berterusan dan seimbang dari semua sudut.

4.



5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Untuk menghasilkan suatu pengajaran dan pembelajaran yang berkesan mestilah bermatlamat. Dimana sebelum sesi pengajaran bermula, rancangan mengajar sudah disediakan dengan menyatakan objektif , aktiviti dan maklumat lain dengan jelas.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

9.

ETIKA KEGURUAN DAN PERATURAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA.

2. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Dalam unit ini menerangkan tentang ciri-ciri guru profesional, etika profesionalisme keguruan, nilai-nilai utama etika perkhidmatan, etika kerja Kementerian Pelajaran dan kod etika keguruan. Unit ini juga menerangkan tatasusila profesion keguruan Malaysia dan kepentingan kod etika keguruan.

2. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Etika Profesion Perguruan

Garis panduan yang bertujuan meningkatkan tahap kualiti, produktiviti dan disiplin perkhidmatan.

2.

Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia.

Suatu nilai-nilai utama etika kerja perkhidmatan awam yang dikeluarkan oleh Institusi Tadbiran Awam Negara (INTAN).

3.

Kod Etika Profesion Keguruan Malaysia

(KEPK)

Sebagai garis panduan guru yang berada digarisan hadapan pembangunan negara.

4.



5.



3. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Bab ini sesuai dibaca, difahami dan dan diaplikasikan oleh semua guru-guru supaya misi pembangunan kerajaan terhadap pendidikan tercapai. Bab ini banyak mengupas tentang nilai-nilai etika keguruan, perkara-perkara yang dilarang atau tidak dibenarkan dan serta ciri-ciri guru berkualiti.

REFLEKSI UNIT PELAJARAN

UNIT

TAJUK

10.

AKTA PENDIDIKAN 1996

1. Ringkasan Isi Kandungan Unit

Unit ini menerangkan tentang asas pembentukan Akta Pendidikan 1996 semenjak penggubalan Dasar Ekonomi Baru. Banyak implikasi telah dilaksanakan melalui akta pendidikan ini antaranya pengiktirafan pendidikan prasekolah, pendidikan wajib bagi pendidikan rendah dan peruntukan kuasa Menteri Pelajaran.

  1. Pilih 5 konsep yang terdapat dalam unit dan berikan penjelasannya


Konsep

Penjelasan

1.

Dasar Ekonomi Baru

Digubal untuk menjadi acuan merombakdan merencana pentadbiran negara.

2.

Penyata Razak 1956

Menjadi asas kepada penggubalan Ordinan Pelajaran 1957.

3.

Laporan Rahman Talib 1960

Membawa kepada pembentukan Akta Pelajaran 1961

4.

Akta Pelajaran 1961

Menggariskan beberapa perkara utama yang mementingkan pembangunan pendidikan di Malaysia.

5.



  1. Pandangan/ komentar anda tentang kandungan unit ini dalam konteks profesionalisme keguruan anda.

Profesion Perguruan di Malaysia memainkan peranan yang sangat penting dalam pembangunan negara khususnya pembangunan modal insan. Saya sangat bangga menjadi sebahagian daripada warga pendidik.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan